top of page

קהילת תפילה ישראל והעולם

ציבורי·8 חברים

פרשת בחוקותי, ויום 35 לעומר- המלכות שבהוד

*בוקר אור ליום חמישי, 7.5.26, כ באייר, יום 35 לעומר*


פרשת השבוע-בהר בחוקותי


פרשות בהר בחוקותי הן שתי הפרשות האחרונות בספר ויקרא, החותמות את המצוות שקבל עם ישראל בהר סיני.


פרשת בהר עליה הרחבנו אתמול עוסקת במצוות השמיטה והיובל,

ואלו פרשת בחוקותי בה נעסוק היום,

היא סוג של פרשת תוכחה, המפרטת את הברכות והקללות של עם ישראל כתלות בשמירת הברית עם ה'.


הפרשה פותחת במילים:

*"אִם־בְּחֻקֹּתַ֖י תֵּלֵ֑כוּ וְאֶת־מִצְו‍ֹתַ֣י תִּשְׁמְר֔וּ וַֽעֲשִׂיתֶ֖ם אֹתָֽם:*

וְנָֽתַתִּ֥י גִשְׁמֵיכֶ֖ם בְּעִתָּ֑ם וְנָֽתְנָ֤ה הָאָ֨רֶץ֙ יְבוּלָ֔הּ וְעֵ֥ץ הַשָּׂדֶ֖ה יִתֵּ֥ן פִּרְיֽוֹ:

וְהִשִּׂ֨יג לָכֶ֥ם דַּ֨יִשׁ֙ אֶת־בָּצִ֔יר וּבָצִ֖יר יַשִּׂ֣יג אֶת־זָ֑רַע וַֽאֲכַלְתֶּ֤ם לַחְמְכֶם֙ לָשׂ֔בַע וִֽישַׁבְתֶּ֥ם לָבֶ֖טַח בְּאַרְצְכֶֽם:"


וממשיכה בפירוט של ברכות לעם ישראל אם ישמרו חוקי ומצוות ה':

לקרא את הברכות ולהבין שברכות גאולה הם:

*וְנָֽתַתִּ֤י שָׁלוֹם֙ בָּאָ֔רֶץ וּשְׁכַבְתֶּ֖ם וְאֵ֣ין מַֽחֲרִ֑יד וְהִשְׁבַּתִּ֞י חַיָּ֤ה רָעָה֙ מִן־הָאָ֔רֶץ וְחֶ֖רֶב לֹא־תַֽעֲבֹ֥ר בְּאַרְצְכֶֽם:*

וּרְדַפְתֶּ֖ם אֶת־אֹֽיְבֵיכֶ֑ם וְנָֽפְל֥וּ לִפְנֵיכֶ֖ם לֶחָֽרֶב:

וְרָֽדְפ֨וּ מִכֶּ֤ם חֲמִשָּׁה֙ מֵאָ֔ה וּמֵאָ֥ה מִכֶּ֖ם רְבָבָ֣ה יִרְדֹּ֑פוּ וְנָֽפְל֧וּ אֹֽיְבֵיכֶ֛ם לִפְנֵיכֶ֖ם לֶחָֽרֶב:

וּפָנִ֣יתִי אֲלֵיכֶ֔ם וְהִפְרֵיתִ֣י אֶתְכֶ֔ם וְהִרְבֵּיתִ֖י אֶתְכֶ֑ם וַֽהֲקִֽימֹתִ֥י אֶת־בְּרִיתִ֖י אִתְּכֶֽם:

וַֽאֲכַלְתֶּ֥ם יָשָׁ֖ן נוֹשָׁ֑ן וְיָשָׁ֕ן מִפְּנֵ֥י חָדָ֖שׁ תּוֹצִֽיאוּ:

וְנָֽתַתִּ֥י מִשְׁכָּנִ֖י בְּתֽוֹכְכֶ֑ם וְלֹֽא־תִגְעַ֥ל נַפְשִׁ֖י אֶתְכֶֽם:

*וְהִתְהַלַּכְתִּי֙ בְּת֣וֹכְכֶ֔ם* וְהָיִ֥יתִי לָכֶ֖ם לֵֽאלֹהִ֑ים *וְאַתֶּ֖ם תִּֽהְיוּ־לִ֥י לְעָֽם:*

*אֲנִ֞י יְהֹוָ֣ה אֱלֹֽהֵיכֶ֗ם אֲשֶׁ֨ר הוֹצֵ֤אתִי אֶתְכֶם֙ מֵאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם מִֽהְיֹ֥ת לָהֶ֖ם עֲבָדִ֑ים וָֽאֶשְׁבֹּר֙ מֹטֹ֣ת עֻלְּכֶ֔ם וָֽאוֹלֵ֥ךְ אֶתְכֶ֖ם קֽוֹמְמִיּֽוּת:*


ואז, מנגד מתארת הפרשה מה יקרה לעם ישראל אם לא נלך בחוקות ה', אם נמאס במצוותיו ולא נשמרם, אז מסביר ה' שיתן בעם ישראל שורת מחלות מבהילות, ונינגף בידי אויבנו, וירדו בנו שונאנו,

ואם עדיין לא נשמע בקולו, ימשיך לייסר את עם ישראל, ויזרה אותנו בגויים (גלות),

ועוד עניינים ופירוטים קשים,

עד שמסיים את הקללות במילים

המנחמות הללו:

*וְזָֽכַרְתִּ֥י לָהֶ֖ם בְּרִ֣ית רִֽאשֹׁנִ֑ים אֲשֶׁ֣ר הוֹצֵֽאתִי־אֹתָם֩ מֵאֶ֨רֶץ מִצְרַ֜יִם לְעֵינֵ֣י הַגּוֹיִ֗ם לִֽהְי֥וֹת לָהֶ֛ם לֵֽאלֹהִ֖ים אֲנִ֥י יְהֹוָֽה:*

אֵ֠לֶּה הַֽחֻקִּ֣ים וְהַמִּשְׁפָּטִים֘ וְהַתּוֹרֹת֒ אֲשֶׁר֙ נָתַ֣ן יְהֹוָ֔ה בֵּינ֕וֹ וּבֵ֖ין בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל בְּהַ֥ר סִינַ֖י בְּיַד־משֶֽׁה:


אז עוברת הפרשה לתאר את דיני התרומות למקדש

הכוללות נדר כופר נפש,

נדר בהמה טהורה,

נדר של בהמה טמאה או בית כתרומה לכהנים,

נדר השדה שניתן לפדות תמורת חמישים שקל לשטח המכונה חומר שעורים, ודיני מעשר בהמה.


אומרים חכמינו כי כל הרעיון שבפרשה היא ללמד אותנו איזונים, ולהסביר לנו כיצד מערכת החקיקה האלוקית

יצרה מציאות של חיסרון, שתאפשר בריאת העולמות,

וכך החוקות שבתורה מגלים לנו למעשה את כלל החסרונות הקיימים באדם,

בכדי שנדע שאנו יכולים לעמול ולהתגבר עליהם,

ולמעשה אין אנו צריכים לבטל אותם, אלא ללמוד להשתמש ברצון לקבל האגוצנטרי לצורך השפעה.

ואלו הייסורים שמגיעים, "הקללות" הם אינן עונש, אלא,

רק קריאות השקמה והתעוררות לאדם לשנות את דרכו,

הדרכה פנימית להתעוררות לתשובה, שכן כל אכזבה או כשלון מסמנים ירידה בתחושת הערך הפנימי שיש לתקן.


רש"י מפרש "שתהיו עמלים בתורה", ובסוד הדברים מדובר על עמל המעלה את האדם מעל הטבע והגיונו המוגבל,

וזה הסוד של עם ישראל שדרך המצוות וחוקות ה' מתעלה מעל המזל...


והייסורים שעם ישראל עובר, באים מלשון להסיר את הקליפות, את המסכים שמסתירים לאדם את האור

האמיתי של מהותו,

אותו נועד להשפיע ולהאיר על מציאותו✨✨


והכי חשוב שנזכור שלא משנה באיזה מצב תודעתי אנו נמצאים,

אפילו במצב של ריחוק-

המכונה גלות,

ה' זוכר לנו תמיד את הברית עם האבות, ותמיד מלווה אותנו עד שנגאל את עצמנו מכל החטאים, מכל הטומאות, ומכל הייסורים, ונזכה לחיות את כל הברכות וההבטחות שהבטיח הקדוש ברוך הוא לאבותינו.


פרשה זו מלמדת אותנו ברובד הסוד כיצד למשוך שפע חומרי ורוחני לחיים על ידי עבודה פנימית עמוקה, התמדה ועקביות בדרך השם שמעלה את השכינה.


סיום הפרשה, היא גם סיום ספר ויקרא, בתומו קוראים "חזק, חזק ונתחזק", כדי להעצים כוחות הנפש שבנו ליישום וחיבור לדרך הנשמתית הגבוהה.


והיום ביחד עם פרשות בהר-בחוקותי המסיימים את מעמד הר תורה אנו ביום 35 לספירת העומר-

תיקון המלכות שבהוד, הורדת מציאות ההוד, מציאות של קודש וענווה לתוך עולם הזה, וגילוי מלכות השם בעולם.


מתחבר נפלא עם ההודעה של טראמפ על הכרזת שבת לאומית כחלק מחגיגות 250 שנה לעצמאות ארצות הברית;

ועם גילויים רבים של כבוד והערכה שמגיעים לעם ישראל, ולתורת ישראל בימים הללו מכל אומות העולם.


אמן שבקרוב ממש נזכה

לגאולת הדעת,

גילוי שכינה בעולם,

לימים של שלום, רעות אחווה

ושמחה🙌🙌



צפייה אחת

חברים

הרשמה

ל'מדרשותא' >

bottom of page